Ősszel sem múlik el a kullancsveszély

2022.11.04

A kullancsok gyakran okoznak riadalmat a kutyatulajdonosok körében. Nem véletlenül!

Sokat tehetünk kutyánk egészségéért és a végzetes megbetegedés elkerüléséért, ha élünk a hatékony védekezési lehetőségekkel, illetve fertőződés esetén a tüneteket időben észleljük és komolyan vesszük.

Nem minden kullancs hordozza a veszélyes korokozókat. Ennek ellenére mégis minden egyes vérszívóra potenciális veszélyforrásként kell tekintenünk.

Nem tudhatjuk ugyanis, hogy melyik példány fertőző és melyik nem.

Félrevezető tévhitek a kullancsokról

A kullancs az egyik legelterjedtebb ízeltlábú parazita. Makacs élősködő, amely emberre és kutyára is veszélyes korokozókat hordoz magában. Magyarország területén nagy számban él, körülbelül kéttucat fajuk honos. Jellemző előfordulási helyei a bokros, cserjés területek.

A kullancsokkal kapcsolatban sajnos még ma is több tévhit él a köztudatban. Az egyik szerint a kullancs a fákon rejtőzködik, és onnan veti magát az áldozatára. Ezzel szemben a valóság az, hogy általában talajmenti fűszálon vagy faágon bújik meg és ott csap le a prédára.

A zárt kertekben is gyakori vendég, mert sajnos nem marad kerítésen kívül. Gyíkok, madarak és sünök is behurcolják a lakott területekre, családi házak kertjeibe és parkokba. Éppen ezért a "csak kertben tartott" kutyák is éppúgy ki vannak téve a kullancsveszélynek, mint sétáltatott társaik.

A kullancs egy bizonyos Haller féle szervvel rendelkezik, amivel érzékelni tudja a közelgő áldozat hő és széndioxid kibocsátását. Belekapaszkodik az áldozatba és annak testén a legoptimálisabb helyre mászik, ahol vért tud szívni.

Egy másik félreértés, hogy csak a nyári hónapokban kell igazán tartani ezektől a parazitáktól. A gazdik az említett évszakban rendszerint lelkiismeretesen fel is készülnek a kullancstámadásokra.

Az élősködő a száraz meleget és a fagyokat nem szereti, azonban tavasztól őszig folyamatosan jelen van a természetben, mert szaporodásának kedvez a meleg és nedves időszak.

A telek mostanában igen enyhék, így a kullancsveszély ebben az időszakban sem enyhül. A tévhitből adódó probléma éppen az, hogy sok kutyatulajdonos az ősz kezdetekor gyakran elhagyja a kullancs elleni védelmet.

Mit tegyünk, ha kullancsot találunk a kutyában?

A kutya egészsége szempontjából a legfontosabb, hogy ne késlekedjünk szakszerűen eltávolítani a kullancsot vagy kérjünk állatorvosi segítséget!

A fertőződés kockázata annál magasabb, minél tovább van az élősködő a kutyában. TILOS azonban a parazitát megnyomni, bármilyen olajjal vagy zsírral bekenni. Ne gyötörjük a kullancsot csavargatással vagy nyomkodással, mert az annál inkább "bepánikol" és igyekszik a tápcsatorna tartalmától megszabadulni, ezzel felgyorsítva a gazdaállat megfertőzését. A parazita eltávolítása után mossunk alaposan kezet vagy használjunk gumikesztyűt.

Hogyan kell a kullancsot helyesen eltávolítani?

Akkor járunk el helyesen, ha kullancskiszedő kanállal kíméletesen távolítjuk el a kullancsot. Ha ezzel nem rendelkezünk, akkor csipesszel szabadítsuk meg az állatot a kullancstól. Mindkettő gyors, kíméletes és hatékony eszköz

Ha az élősködő "feje" esetleg beletörne a sebbe, nem kell aggódnunk, mert az magától ki fog lökődni. Ilyenkor tulajdonképpen a kullancsnak nem a feje marad bent, hanem a fej végen lévő kis tőr rész, amivel megvágja a bőrt, hogy vért tudjon szívni.

Ha sikerült eltávolítani a kullancsot, figyeljük továbbra is fokozottan kutyánkat. A megfertőződés tünetei ugyanis később jelentkezhetnek. Ha a kutya bágyadt, étvágytalan vagy lázas, késlekedés nélkül forduljunk állatorvoshoz.

Milyen betegségeket okozhat a kullancscsípés?

A kullancs által hordozott korokozók a vérszívás során kerülnek az áldozatba. A fertőzést hordozhatja a kullancs nyála, ürüléke vagy maga az elpusztult test.

Az egyik legfontosabb kullancsfaj a közönséges kullancs (Ixodes ricinus), ami a vírusos agyhártyagyulladást és a Lyme-kórt okozó Borrelia baktériumokat terjesztheti. Az utóbbi sajnos mind az embert, mind a kutyát érintheti és elhúzódó idegrendszeri valamint ízületi betegségeket okoz. Megnyugtató viszont, hogy a betegség kutyáról kutyára, illetve emberre nem terjed közvetlenül.

Szerencsére a hazánkban előforduló leggyakoribb Borrelia törzsek ellen kutyánkat megóvhatjuk védőoltással. A vakcina Magyarországon az állatorvosi praxisokban elérhető és kifejezetten ajánlott azoknak a kutyáknak, amelyeket gyakran sétáltatnak erdőben.

A másik, állatorvosi szempontból talán a leglényegesebb kullancsfajta a Kutyakullancs (Dermacentor reticulatus), melynek egyedei a Babesiosis nevű betegséget okozó egysejtű vérélősködőket terjeszthetik. A fertőződés napokon belül súlyos tüneteket okoz, amik kezelés nélkül pár nap alatt az állat elhullásához is vezethetnek.

A babesiosis tünetei a levertség, étvágytalanság, láz és sötét vizelet. Utóbbi azért jelentkezik, mert a parazita a kutya vörösvértestjeit megtámadva roncsolja azokat. Az így kikerülő vérfesték színezi meg a vizeletet. A betegség egyik legsúlyosabb következménye a veseelégtelenség és az immunológiai hátterű vörösvértestvesztés. Ez azért jöhet létre, mert az egysejtű parazitákkal összekapcsolódott vörösvértesteket az immunrendszer idegennek tekinti és védekezni kezd ellene.

Ha időben észleljük és állatorvoshoz fordulunk, nagyon jó hatásfokkal kezelhető a betegség a megfelelő injekcióval, szükség szerint infúzióval és egyéb szupportív, kiegészítő gyógyszerekkel.

Hogyan védekezhetünk a veszélyes kullancsfertőzés ellen?

A folyamatos védekezés a leghatékonyabb módszer. Manapság már többféle lehetőség közül választhatunk. Ahhoz, hogy kutyánk számára legmegfelelőbbet válasszuk, érdemes szakemberrel konzultálni. Az alkalmazott preventív eszköz függhet a kutya súlyától, korától, életmódjától vagy fajtájától.

A legelterjedtebb kullancselleni készítmények:

• Nyakörv: Általában fél évig hatékonyak, folyamatosan és viszonylag szorosan az állat nyakában kell lennie. A hosszúszőrű kutyák esetén nem mindig ad megfelelő védelmet.
  • Szájon át adható tabletták: Jelenleg ez a leghatékonyabb megoldás. Jó ízüknek köszönhetően általában szívesen fogadják az állatok. A tabletták hátránya, hogy a kullancsok csak a csípést követően pusztulnak el, így addig irritálhatják a kutya bőrét.
  • Spot-on: A cseppentő oldatot a nyakon vagy a gerincvonalon alkalmazzuk. Rövidebb távú hatása van, általában négy hetes védettséget ad. Fürdetés után és előtt közvetlenül ne alkalmazzuk!
  • Spray: Léteznek vegyszermentes, levendula és citromfű tartalmú biosprayk, ezek hatékonysága azonban messze elmarad a fent említettekétől.

Macskákra a kullancsok nem veszélyesek, a házból kijáró macskáknál viszont érdemes figyelmet fordítani a kullancs elleni védekezésre tabletta vagy spot on formájában. Ennek oka, hogy bár ők nem fogékonyak a kullancs által terjesztett betegségekre, de a kullancsokat behurcolhatják a házba.

Nyakörvet nekik nem ajánljunk, mert fulladást okozhat, ha beakad.

Ha további kérdése merült fel vagy állatorvosi ellátásra van szüksége, keresse bátran kollégáinkat rendelőinkben

Cikket írta: Dr Schuster Norbert